budak nak muntah ape yer dalam benda nie...???

Tuesday, 28 June 2011

MAHASISWA OH MAHASISWA

Suara mahasiswa semakin hari semakin tenggelam. Mengimbau coretan sejarah 70an 80an Mahasiswa selalu memugar isu dan keadaan. Contoh mudah yang saya bawakan isu baling 1974, isu kemiskinan dimainkan, soal hak sebagai warganegara ditimbulkan. Namun sekarang, isu kemiskinan mahupun isu nasional yang lain amatlah janggal untuk diperkatakan diperingkat mahasiswa, sedangkan isu sebeginilah yang selalu bermain di bibir-bibir masyarakat. Isu Ekonomi, sosial, politik dan pendidikan tidak pernah singgah pada minda mahasiswa untuk berputar mencari penyelesaian. Kerana apa taring mahasiswa semakin pudar? 5 sebab saya bawakan :

1)      Tekanan kerajaan (AUKU)
2)    Tekanan HEP
3)    Budaya selesa Mahasiswa
4)     Kurang penghormatan dari masyarakat
5)     Tekanan media
tuntutan!!!

Saya tertarik dengan point yang ke-3 untuk dijadikan tajuk pekongsian pada kali ini. Play safe dalam hidup siswa, kurangnya kesedaran dalam mendepani isu-isu nasional, kurang maklumat akibat kurangnya budaya membaca dan mengkaji. Ketika Mak Bedah dan Pak Mail di pasar borong berbicara soal subsidi dan kemelesetan ekonomi, mahasiswa sibuk berdiskusi soal remeh temeh, tak kurang juga yag sibuk bergosip, dan ada juga yang hidup dalam dunia mereka sendirian.

Di kolej kediaman mahupun rumah sewa, unsur hendonisme ataupun hiburan mengambil tempat berbanding diskusi ilmiah, debat dan budaya ilmu yang lain. Ditambah lagi dengan kehadiran pelbagai kemudahan dunia tanpa sempadan seumpama facebook yang digunakan sekadar untuk bersosial semata-mata. Hingga tidak tahu apa yang berlaku diluar kepompong mereka. Paling malang apabila kolej kediaman atau asrama diperintah secara PDRM mahupun SPR, hingga usrah, majlis ilmu, dan diskusi diperlekeh serta dihalang seolah-olah budaya ini sebagai aktiviti pengganas.

nahhh
Selagi mana hendonisme, takpedulisme dan sekularisme menguasai minda mahasiswa dan terus membarah dalam jiwa muda, jangan mimpi untuk melahirkan Sultan Muhammad Al-Fateh, Usamah bin Zaid dan pemuda-pemuda yang menjadikan Allah sebagai Matlamat hidup. Jangan sampai 9/7 berlalu macam hari biasa... Wahai mahasiswa DUNIA SEDANG MEMAINKAN KITA, SEDANGKAN SULTAN NURUDDIN AL-ZANKY, MEMAINKAN DUNIA SEHINGGA DUNIA BERDUKA DAN BERPUTUS ASA.

1 comment:

  1. semangat membara mahasiswa! takbir!

    ReplyDelete