budak nak muntah ape yer dalam benda nie...???

Sunday 24 March 2013

Bedah Buku : Apa Kata Islam Mengenai Wanita Berpolitik


Alhamdulillah, terjumpa sebuah lagi buku yang membincangkan berkenaan dengan wanita dan politik. Buku ini dibeli dengan Baucer Buku 1 Malaysia [BB1M], terima kasih DS Najib Razak. setelah termenung panjang, budak ambil keputusan untuk meminta seorang teman budak untuk buatkan sinopsis ala kadar dahulu, sebagai percubaan pertama, Sinopsis ini telah dilakukan oleh seorang teman yang bergender wanita, kerana merasakan kaum mereka lebih layak untuk menghuraikan berkaitan topik ini. Sinopsis ini untuk mereka yang baru nak berjinak dengan politik Islam [Pengenalan].



Pengalaman dari Buku ‘Apa Kata Islam Mengenai Wanita Berpolitik’

Teringat Ketika Di K-Fiqh, Mursyid Berpesan Bahawasanya Sirah Itu Bukanlah Dijadikan Sumber Hukum 100%, Tetapi Sirah Itulah Panduan Untuk Sekalian Manusia Agar Dapat Diinterpretasi Sesuai Dengan Kehidupan Realiti.

Menariknya Buku Ini Kerana Di Bawa Sejarah Kedudukan Wanita  Di Zaman Yunani, Rom, Hindu, Yahudi, Kristian Mesir,  Dan Masyarakat Arab Di Masa Lampau untuk Kita Kaji. Rata-Rata Memandang Enteng Bahawasanya Wanita Itu Tempat Berseronok , Pembawa Bencana, Pintu Syaitan Dan Sebagainya. Tetapi Ternyata Terdapat Sejarah Yang Didokumentasikan Mengenai Peranan Wanita Di Dalam Pentadbiran Sewaktu Di Zaman Mesir Kuno .

Kata Alexander Murabbi Alfaransi:  Wanita Pada Zaman Mesir Kuno Tidak Diabai Atau Diketepikan. Malah, Kewujudan Mereka Diiktiraf Di Dalam Keluarga. Mereka Mempunyai Taraf Yang Sama Dengan Lelaki Dalam Urusan Harian. Ini Kerana Masyarakat Mesir Kuno Mempunyai Pandangan Yang Berbeza Mengenai Wanita Berbanding Masyarakat Lain.

Antara Wanita Yang Mentadbir Mesir Ketika Itu Adalah : Martis Nabt, Hateshbesut, Sik Nafrot Dan Lain-Lain.

Selain Itu Sirah Juga Merekodkan Beratus Ratus Nama Tokoh Pejuang Islam, Antaranya Ummu Salamah Yang Terlibat Dalam Peristiwa Perjanjian Hudaibiyah, Balqis Dengan Negara Tadbirannya Iaitu Saba’, Saidatina Khadijah, Tulang Belakang Baginda , Sumaiyah Binti Khaiyat, Wanita Pertama Syahid Dalam Menegakkan Kalimah Allah. Subhanaallah.

Ternyata Melibatkan Diri Dalam Politik Bagi Golongan Wanita Ini Perlu Lahir Dari Kefahaman Dan Kesedaran Yang Tinggi Bahawa Kerja-Kerja Ini Bukanlah Satu Kerja Luar Bahkan Satu Urusan Agama Yang Wajib Dilaksanakan[Jihad]. Sesungguhnya Kematangan Mereka Dalam Memimpin Masyarakat menjadikan Tidak Mustahil Untuk Mereka Mendidik Anak-Anak Dengan Cemerlang Selari Dengan Pengalaman Realiti Yang Dihadapi Oleh Mereka. Sungguh, Membiarkan Wanita Freemanson, Sekularis Dan Orientalis Mendominasi Arena Politik Adalah Tidak Wajar.

Tertarik Dengan Peribadi Ummu Salamah, Apabila Diturunkan Wahyu Berbentuk “Wahai Manusia” Segera Disahutnya Sehingga Menimbulkan Kepelikan, Jawab Beliau: Aku Juga Adalah Manusia. Menarik Bukan? Ini Kerana Wanita Juga Adalah Insan Mukallaf Yang Dipertanggungjawabkan Sepertimana Lelaki Kecuali Ada Bukti2 Tertentu Yang Mengkhususkan Kepada Lelaki.

Turut Dinyatakan Punca-Punca Lemahnya Wanita Dalam Era Politik Beserta Dalil2 Yang Mantap Dan Perlu Dirungka Lagi Mengikut Arus Perdana Serta Prinsip-Prinsip Syariah Yang Wajib Mereka Patuhi Untuk Menjaga Maslahah Mereka.

Antara Peranan Yang Mampu Wanita Mainkan Dalam Masyarakat:

·         Utarakan Pendapat Mengenai Isu Semasa Sama Ada Dalam Penulisan Atau Tunjuk Perasaan Dll
·         Amar Makruf Nahi Mungkar
·         Menyokong Parti Atau Pergerakan Politik Yang Bermotifkan Kebajikan Masyarakat
·         Mengundi Calon Yang Benar Layak Memimpin
·         Menerima Pencalonan Dalam Parlimen jika Mampu Mewakili Rakyat Di Mana-Mana Kawasan Atau Dun.



Allah.. Perbahasan Menarik Telah Dikupas Dalam Buku " Muslimah Celik Politik" Mengenai Ciri-Ciri Wanita Yang Layak Bertanding Di Sisi Islam.

tbqãZÏB÷sßJø9$#ur àM»oYÏB÷sßJø9$#ur öNßgàÒ÷èt/ âä!$uŠÏ9÷rr& <Ù÷èt/ 4 šcrâßDù'tƒ Å$rã÷èyJø9$$Î/ tböqyg÷Ztƒur Ç`tã ̍s3ZßJø9$# šcqßJŠÉ)ãƒur no4qn=¢Á9$# šcqè?÷sãƒur no4qx.¨9$# šcqãèŠÏÜãƒur ©!$# ÿ¼ã&s!qßuur 4 y7Í´¯»s9'ré& ãNßgçHxq÷Žzy ª!$# 3 ¨bÎ) ©!$# îƒÍtã ÒOŠÅ3ym ÇÐÊÈ
71.  Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, sebahagian mereka (adalah) menjadi penolong bagi sebahagian yang lain. mereka menyuruh (mengerjakan) yang ma'ruf, mencegah dari yang munkar, mendirikan shalat, menunaikan zakat dan mereka taat pada Allah dan Rasul-Nya. mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.


TERNYATA ALQURAN MENGANGKAT PERANAN LELAKI DAN WANITA DALAM  MEMBANGUN MANUSIA AGAR TERBINALAH NEGARA YANG DIREDAI-NYA.

* nama penulis dirahsiakan, huhu, segan kot...

1 comment:

  1. Menarik..teruskan dgn menulis..,menanti karya yg berikutnya... =)

    ReplyDelete