budak nak muntah ape yer dalam benda nie...???

Thursday, 20 October 2011

Apa ada pada Janji???

Dialog satu ketika
“Semua boleh tak datang???” Tanya si ketua
“Ok, no hal, insyallah”…  jawapan tanpa bantahan
“Kalu macam tu set, tarikh, masa dan tempat … bla..bla..” janji telah dimenterai

Dialog dua ketika
“bape orang yang datang???” Tanya sang ketua
“1/3 dari anggota je” sahut si unit pendaftaran
“mungkin diorang lewat sikit, jap ag sampailah tu”… bisikan hati menenangkan jiwa sang ketua

Dialog  tiga ketika
“erm..” keluh ketua melihat kehadiran anggota
“apa-apa pun kita teruskan jua…” teriak seorang perwira muda
“mungkin inilah jiwa-jiwa pilihan Allah untuk bersama…” hati ketua berdoa

Dialog empat ketika
“sakitnya hati aku dengan diorang..” luah seorang anggota
“seronok lah diorang gembira dengan keluarga, kita yang menggila disini” lontar sang pewira
“janji munafik, kalau tak dapat datang bagitahu awal-awal” semburan marah seorang kawan

Dialog lima ketika
“maaf sangat-sangat, aku terlewat datang, rindu pada rumah lah” rayu seorang anggota
“tak pe, kitaorang kan xde rumah, kita orang xde keluarga, ko je ada keluarga, tak pe…” perlian membunuhkan jiwa
“apa-apa pun kita teruskan jua, nasib baik ko datang walau lewat…” si ketua bermanis muka dalam duka

Budak saje je ambik dialog dari anggota “tentera” untuk ambil iktibar sikit..

Satu
Sangat mudah janji yang ditaburkan, ramai yang sanggup dan ramai yang berbicara hebat bila ditanya sanggupkah anda??? (budak senyum je)

Dua
Bila janji ditinta, harapan pasti melangit luas, masih berharap pada keajaiban (budak kata udah-udahlah orang xsudi… tapi dulu janji buat ape)

 Ketiga
Kata-kata retorika kekadang perlu, untuk menampung kesakitan jiwa, tapi inilah tapisan Tuhan… (budak kata janji retorik itu xbetul)

Keempat
Bahaya kalau janji xdijaga, pelbagai perkara akan muncul dalam kepala, suu dzon.. (budak kata relax bro, dah dapat pahala, tak pasal-pasal dengan kata-kata nie dapat dosa..)

Kelima
Selalu kena makan hati, sabar dengan karenah budak-budak nie, biase lah budak-budak… (budak kata kena cari ubat agar jadi dewasa cepat, nanti kesian kat ketua)

semoga Allah mengampuni dosa-dosa kita semua,
kerna kita yakin dihadapn sana ada hari perhintungan
budak hanya mampu berdoa
dalam harapan kepada semua pendokong agama

Sunday, 9 October 2011

TANGGUNGJAWAB VS HAK

Selamat Pagi Dunia

Dunia yang mengajar budak erti bodoh, dunia yang mengajar budak erti zalim, dunia yang mengajar budak erti ego, dunia yang mengajar budak erti busuk…

“Dak, (nama manja untuk budak) aku benggang lah dengan pimpinan kita nie, jumpa kita tak senyum pun” lantuman seorang member sambil jalan-jalan ke cafĂ©

“Aku memang dah xtahan lah duk dalam organisasi nie, seorang pun tak mahu ambik peduli sal aku” luah kawan kepada member budak

“Mie, tolong fahami aku gak, aku anak buah mu, jagalah perasaan aku” budak tersenyum lebar

“Anak-anak buah kita nie memang kurang ajarlah nga kita, tiada adab langsung” kata beberapa pimpinan..

Kekadang budak ‘menangis’ (biasalah budak, huhuhu) melihat fenomena ini, tak terlepas budak pun join sekaki dan sebadan dengan fenomena ini… masing-masing duk persoalkan hak masing-masing…

Budak rasa benda nie macam tak kena je..

Akhirnya budak dapat jawapan dari seorang bro, dan budak edit sikit ayat dia, ermm… ermmm..

“Jangan persoalkan hak kita, nanti kita mahu difahami, tapi persoalkanlah tanggungjawab kita, nanti kita akan cuba untuk memahami”

Budak terkasima, dan terlemah badan nasib baik tak terkencing dalam pampers dengan ayat nie…

Ye… bila kita bercakap soal hak kita, kita akan meminta-minta orang menunaikan tanggungjawab mereka kepada kita… seolah-olah mereka mesti memahami kita. hak aku ini, hak aku ini, wajib kau tuniakan.

Tak salah kalu kita nak meminta-minta, di sana adakah kita telah tunaikan hak orang lain atau tanggungjawab kita telah terlaksana, contoh budak bawakan,

Budak sebagai seorang pemimpin, mengatakan pada anak buah:
Korang semua kena dengan cakap aku (hak seorang pemimpin didengari cakapnya), namun budak tak laksanakan tangungjawab budak pada anak buah budak.
Tak jaga kebajikan diorang, tak ambil peduli ubudiyah anak buah budak…. Adilkah???

Kan cantik kalau kita bercakap macam nie :

“dak, kita kena senyum dengan pemimpin bila berjumpa dengan diorang”

“aku macam xambik peduli sangatlah nga kawan-kawan dalam organisasi nie,  xboleh macam nie aku kena ubah”

“mie, aku faham perasaan mu sebagai pemimpin, insyallah aku bantu selagi boleh”

“anak-anak buah kita thaqafah diorang, tarbiah diorang kebajikan diorang terjaga ke tak???”

Andailah semua orang mempersoalkan tanggungjawab masing-masing, bahagianya hidup, masing-masing akan berendah diri dan akan cuba untuk memahami orang lain.

Lepas itu siapa yang nak memahami kita, kalau kita memahami orang lain… ALLAH ka nada… Dia yang Maha Memahami, ada satu lagi kata-kata yang sangat terkesan untuk budak kongsikan.. iaitu… jeng3x

“cubalah sedaya upaya untuk memahami orang lain dan jangan sesekali berharap orang memahami kita”

Budak rasa nak makan choki-choki lah pulop, kena pergi beli jap, ok lah budak blah dulu… sebelum tu, mungkin contengan budak pada kali ini, berserabut sikit, sebab budak baru nak belajar bangun, sebelum merangkap slow-slow sekarang nak cuba bangun ngan dua kaki ini, doakan budak ye paling kurang nanti dapat berlari macam usain bolt pun dah ok... hehe.

mai terfikir

Hari ini membuka halaman Facebook, melihat pelbagai persoalan yang ditimbulkan berkaitan dengan pemikiran – pemikiran dalam organisasi, ada juga yang mengatakan sebagai serangan pemikiran ada juga yang menyatakan sebagai proses kematangan pemikiran, ada juga yang menyatakan inilah satu pembaharuan pemikiran.

Bila berhadapan dengan situasi ini, perlulah kita memahami akan hakikat perjuangan yang dibawa. Saya tidak menyalahkan mana – mana pemikiran kerana saya yakin setiap pemikiran yang berlandaskan syariat Islamiah ada keperluan dan ahli di dalam pemikiran tersebut. Namun untuk memastikan setiap pemikiran ini berada pada tempat dan masanya tidak lain tidak bukan perlu kita menghadamkan rukun FAHAM yang digariskan oleh Al-Banna.

Selain itu juga, semestinya kita perlu memahami :

·         Ghayah (matlamat perjuangan organisasi)
·         Hadaf (objektif perjuangan organisasi)
·         Manhaj (skema, disiplin dan arah perjuangan organisasi)
·         Bia’h (reality cabaran semasa)
·         Isti’dad (persiapan dan keupayaan organisasi)

Apabila kita dapat memahami kesemua 5 item diatas pemikiran yang kita gagaskan dan kita cetuskan tidak akan terkeluar dari paksi perjuangan malah akan menambahbaikan mutu dan pretasi organisasi. Teringat dengan kata-kata seorang pemimpin muda dalam sebuah perhimpunan : zaman revolusi minda sudah berakhir, sebaliknya sekarang merupakan zaman revolusi bertindak.

                Cukup dahulu untuk seketika ini, tulisan budak hari ini Nampak serius sikit, kerana budak rasa perlu begini untuk budak merangkap kearah tangga yang lebih tinggi, hajatnya. Moga-moga budak dan member-member budak dapat mengambil sedikit cetusan untuk menjadi satu sumpah dalam berubah bukan menjadi sampah yang berpecah belah.