budak nak muntah ape yer dalam benda nie...???

Saturday 18 August 2012

NYAH-MANJA ahli Gerakan???

Salam 

beberapa minit ag, dia akan tinggalkan kita, namun pengalaman dan sejarah yang ditinggalkan dalamnya, tidak boleh disingkirkan dalam jiwa setiap dari kita.


bulan ini, sempat bersama Dato' Speaker, beliau kata, "sejarah mengajar banyak perkara"... tapi malang kalau kita tidak ambil ilmu dari sejarah.


bulan ini, sempat join Ijtima' Pondok Nusantara, dan diagih kertas kerja Peranan Ulama' Dalam Amar Ma'ruf Nahi Munkar tulisan Abu Anas Madani .. tertarik dengan satu ayat yang di naqalkan dari Dr. Jamil al-Misry "orang yang bijak ialah mereka yang sentiasa mengingati sejarah silam serta bersedia untuk menghadapi cabaran yang akan datang "...    



Abu Anas Madani berdiri 3 dari kanan

dalam bulan ini juga, sempat adakan perjumpaan dengan kekawan mahasiswa, budak sempat berdiskusi sedikit sebanyak.. dan budak tertarik dengan satu kalimah yang menyentap jiwa budak yang dilontarkan oleh saudara Ketua Biro Politik dan Siasah ISIUKM, kalimah tersebut ialah "NYAH-MANJA ahli gerakan".  

Bagi budak, Nyah-manja yang dimaksudkan ini lahir dari lipatan dan cerminan sejarah yang pernah budak dan kekawan lalui... ide ini lahir apabila kita lakukan postmortem/muhasabah/penilaian semula dalam sejarah yang telah kita tempuhi bersama ahli gerakan, terutama mahasiswa.



bukan kat sini budak berdiskusi, tapi mereka antaranya..

angkara manja ini, menyebab banyak gerak kerja terbantut, mandul, xsubur dan kemungkinan menunggu layu sekiranya masih berpegang dengan dogma MANJA...


bagi budak bukanlah bila kita meNYAH - MANJA ahli gerakan, kita mengabaikan kebajikan ahli... malah dengan ide ini, kita mampu mengilap dan memaksimumkan kemampuan serta potensi ahli dan pimpinan.


bagi budak, kebajikan yang diberikan itu tidak boleh sampai memanjakan ahli dan pimpinan, tapi ianya membantu mereka setelah mereka habis berusaha... dan perlu juga check adakah kebajikan yang diberikan selama ini betul-betul kebajikan atau kejijikan yang memanjakan ahli@pimpinan. [lagi jijik kebajikan yang menyusahkan ahli/ xbagi kebajikan langsung]


bilamana begitu, seolah-olah semua terpaksa menjadi SYADID atau TEGAS... makanya maksud sebenarnya bukan begitu... kita bukan melahirkan ahli gerakan yang satu jenis@perwatakan.. untuk menjayakan ide ini, mesti mewujudkan pelbagai watak dalam gerakan.


ada yang tegas, ada yang mesra, ada tempat mengadu, ada yang cooler...semua watak ini mesti di rancang dan tidak boleh mengharapkan kejadian "semulajadi" atau secara "super spontan".


dan bukan semua juga menjadi cooler nanti naik kepala, bukan semua juga jadi keras nanti lemah semangat... perlu adanya keseimbangan, adanya check n balance.

 budak2 je suka manja2, maka simbolik manja tu cokelat, yang budak2 minat

ramai ahli gerakan manja... bila terima arahan, macam-macam alasan... sebagai contoh; bila diminta untuk hadir pada masa sekian-sekian dan tempat sekian-sekian, MESTI hadir pada masa yang ditetapkan,.. tapi yang berlaku??? "jauh lah", "xpe pergi lewat-lewat xkena marah pun", lagi teruk, "tak payah pergi xpe, bukan ada apa2 tndakan pun"... Angkara dimanjakan yang bertopengkan mesra ahli.


sibuk mencari publisiti sebagai pimpinan yang mesra ahli, dan mahu disebut2 sebagai periang,.. hinggakan ahli dimanjakan, gerak kerja jadi terbantut... 


bila tegur sikit, mula merajuk... ini bapak MANJA giler... susahlah macam nie... makanya perlu diNYAH-MANJAKAN ahli gerakan...


ini semua dari pengalaman budak dalam arena gerakan mahasiswa, sejarah hitam yang budak mesti putihkan pada masa hadapan...  kerana budak teringat kata-kata Dr Burhanuddin Al-Helmi " sejarah akan mengulangi riwayatnya " budak xnak sejarah yang budak lalui dilalui oleh generasi dibawah.


jom NYAH-MANJA ahli gerakan..

hehe, budak cerita pasal manja kot, padahal budak la yang paling manja, nak gula-gula...
[macam nak buat sambungan nyah-manjaan II lak.. hahaha]

ok, selamat hari raya dari budak-budak "manja".. kui3




No comments:

Post a Comment