budak nak muntah ape yer dalam benda nie...???

Tuesday 4 March 2014

SINERGI DAKWAH KAMPUS

Sudah lama tidak memuntahkan sesuatu pada dinding blog ini...

Budak kini telah terjun dalam bidang dakwah kampus, membuatkan budak banyak terfikir akan sentuhan dakwah kampus yang telah dilakukan oleh mana-mana gerakan islam kepada masyarakat kampus.10 ribu mahasiswa yang ada dalam kampus, berapa percent yang telah berjaya disentuh oleh gerakan mahasiswa Islam.

Selalunya kita banyak terpesona dengan gerak kerja kita sendiri, mampu mengumpul 500 mahasiswa dalam mana-mana persatuan mahasiswa Islam telah membuatkan hati kita tenang dan bangga akan kehadiran itu. Program berbentuk one-off dan berkala, hanya 500-1000 orang yang hadir, dan selalunya yang hadir ke program ini orang yang sama. Namun, kita sudah berbangga.

Ke mana perginya 9000 mahasiswa yang lain, sudahkah mereka ini disentuh oleh persatuan mahasiswa islam kampus?

Paling kurang merasai akan kewujudan persatuan mahasiswa Islam kampus?

Dan apakah dengan hanya 1000 mahasiswa yang mengikuti aktiviti persatuan mahasiswa islam telah membuatkan kita rasa bangga?

Persoalan ini mengganggu minda budak selama 3 minggu ini. Ledakan dakwah kampus perlu diletupkan. Turun kepada masyarakat kampus secara berkala, bukan sekadar menanti mereka di bilik-bilik seminar dan ceramah, serta bukan hanya turun bila hampirnya Pilihan Raya Kampus. Tidak perlu target terlalu tinggi dalam langkah pertama, cukup bilangan mad’u yang disentuh meningkat sekali ganda dari biasa, Dakwah kampus perlu peka.

Kelembapan dakwah menyebabkan perkaderan ahli makin terbantut, pendokong serta penggerak kepada Persatuan Mahasiswa Islam semakin malap dan statik. Sekaligus politik kampus juga tidak mampu dijuarai oleh mahasiswa yang ada fikrah islam.

Memahami realiti kekuatan dan kemampuan untuk menyentuh kesemua mahasiswa di kampus adalah satu kerja yang agak sukar, kita meraikan kehadiran front-front mahasiswa islam yang lain seperti PEMBINA, IKRAMsiswa, HALUANsiswa dan PKPIM bergerak menyentuh masyarakat kampus dengan fikrah Islam yang ada.

Buat apa kita bertelagah seperti abang-abang kita pada zaman 80an dan 90an dahulu, tanpa menafikan peranan yang telah mereka mainkan. Ini zaman dan era kita, kita perlu membuka ruang sinergi dakwah bersama demi kepentingan masyarakat kampus agar mereka reti dan mengerti akan hakikat Islam yang sebenar.

Ya, kita mungkin berbeda dari sudut pendirian dan pegangan politik serta proses pentarbiahan, namun, di sana ada satu ruang untuk kita bergerak bersama, iaitu DAKWAH. Ketumbukan bersekutu ini mampu mengislamisasikan kampus dengan lebih membumi tanpa perbalahan sesama front mahasiswa Islam dalam hal-hal yang tidak patut diperbalahkan.

Ada teman-teman budak yang memperlecehkan usaha yang ingin kita lakukan. Ada yang berpandangan ini satu ilusi untuk menyatukan atau mempersekutukan antara front-front mahasiswa islam ini dengan kata idea ini terlalu ideal, terawangan dan sebagainya. Ada juga yang menganggap ini satu perkara yang termasuk dalam kecelaruan fikrah atau fikrah tidak jelas.

Teman...
Sampai bila kita mahu bertelagah sesama front mahasiswa Islam? Sedangkan warga kampus sangat memerlukan sentuhan dakwah dari kita semua. Siapa yang tidak jelas fikrah sebenarnya? Pernahkah teman dengar atau membaca tulisan Murabbi Agung, Allahyarham Ust Yahya Othman berkaitan pertembungan antara jemaah-jemaah islam ini? Beliau menganjurkan kepada jemaah-jemaah islam untuk lakukan antara 3 perkara ini,

1] Al-Wehdah [bersatu],
2] At- Ta'awun [tolong menolong],
3] At-Ta'ayush [hidup bersama].

Adakah disebut disana kita mesti bertelagah dan bergaduh sesama gerakan mahasiswa Islam? Tiada kan? Jadi manhaj dakwah mana yang teman pakai, sudah masanya kita menerima hakikat akan kehadiran front mahasiswa islam yang lain. Dan kita membuka tangan seluas-luasnya demi dakwah yang operatif dan membumi, dengan harapan disambut oleh front-front yang lain dengan salaman dan pelukan ukhuwah islamiyyah.


Kita cukup serius dan optimis dalam membawa gagasan SINERGI DAKWAH KAMPUS ini. Sama-sama kita usahakan.

1 comment:

  1. Saya sokong!!!
    satu front PMI dapat grab 1000 org, kalau 5 front...kte dpt 5000.
    *mudah brckp tntg statik*

    ReplyDelete