budak nak muntah ape yer dalam benda nie...???

Sunday 9 October 2011

mai terfikir

Hari ini membuka halaman Facebook, melihat pelbagai persoalan yang ditimbulkan berkaitan dengan pemikiran – pemikiran dalam organisasi, ada juga yang mengatakan sebagai serangan pemikiran ada juga yang menyatakan sebagai proses kematangan pemikiran, ada juga yang menyatakan inilah satu pembaharuan pemikiran.

Bila berhadapan dengan situasi ini, perlulah kita memahami akan hakikat perjuangan yang dibawa. Saya tidak menyalahkan mana – mana pemikiran kerana saya yakin setiap pemikiran yang berlandaskan syariat Islamiah ada keperluan dan ahli di dalam pemikiran tersebut. Namun untuk memastikan setiap pemikiran ini berada pada tempat dan masanya tidak lain tidak bukan perlu kita menghadamkan rukun FAHAM yang digariskan oleh Al-Banna.

Selain itu juga, semestinya kita perlu memahami :

·         Ghayah (matlamat perjuangan organisasi)
·         Hadaf (objektif perjuangan organisasi)
·         Manhaj (skema, disiplin dan arah perjuangan organisasi)
·         Bia’h (reality cabaran semasa)
·         Isti’dad (persiapan dan keupayaan organisasi)

Apabila kita dapat memahami kesemua 5 item diatas pemikiran yang kita gagaskan dan kita cetuskan tidak akan terkeluar dari paksi perjuangan malah akan menambahbaikan mutu dan pretasi organisasi. Teringat dengan kata-kata seorang pemimpin muda dalam sebuah perhimpunan : zaman revolusi minda sudah berakhir, sebaliknya sekarang merupakan zaman revolusi bertindak.

                Cukup dahulu untuk seketika ini, tulisan budak hari ini Nampak serius sikit, kerana budak rasa perlu begini untuk budak merangkap kearah tangga yang lebih tinggi, hajatnya. Moga-moga budak dan member-member budak dapat mengambil sedikit cetusan untuk menjadi satu sumpah dalam berubah bukan menjadi sampah yang berpecah belah.

No comments:

Post a Comment