budak nak muntah ape yer dalam benda nie...???

Sunday 9 October 2011

TANGGUNGJAWAB VS HAK

Selamat Pagi Dunia

Dunia yang mengajar budak erti bodoh, dunia yang mengajar budak erti zalim, dunia yang mengajar budak erti ego, dunia yang mengajar budak erti busuk…

“Dak, (nama manja untuk budak) aku benggang lah dengan pimpinan kita nie, jumpa kita tak senyum pun” lantuman seorang member sambil jalan-jalan ke cafĂ©

“Aku memang dah xtahan lah duk dalam organisasi nie, seorang pun tak mahu ambik peduli sal aku” luah kawan kepada member budak

“Mie, tolong fahami aku gak, aku anak buah mu, jagalah perasaan aku” budak tersenyum lebar

“Anak-anak buah kita nie memang kurang ajarlah nga kita, tiada adab langsung” kata beberapa pimpinan..

Kekadang budak ‘menangis’ (biasalah budak, huhuhu) melihat fenomena ini, tak terlepas budak pun join sekaki dan sebadan dengan fenomena ini… masing-masing duk persoalkan hak masing-masing…

Budak rasa benda nie macam tak kena je..

Akhirnya budak dapat jawapan dari seorang bro, dan budak edit sikit ayat dia, ermm… ermmm..

“Jangan persoalkan hak kita, nanti kita mahu difahami, tapi persoalkanlah tanggungjawab kita, nanti kita akan cuba untuk memahami”

Budak terkasima, dan terlemah badan nasib baik tak terkencing dalam pampers dengan ayat nie…

Ye… bila kita bercakap soal hak kita, kita akan meminta-minta orang menunaikan tanggungjawab mereka kepada kita… seolah-olah mereka mesti memahami kita. hak aku ini, hak aku ini, wajib kau tuniakan.

Tak salah kalu kita nak meminta-minta, di sana adakah kita telah tunaikan hak orang lain atau tanggungjawab kita telah terlaksana, contoh budak bawakan,

Budak sebagai seorang pemimpin, mengatakan pada anak buah:
Korang semua kena dengan cakap aku (hak seorang pemimpin didengari cakapnya), namun budak tak laksanakan tangungjawab budak pada anak buah budak.
Tak jaga kebajikan diorang, tak ambil peduli ubudiyah anak buah budak…. Adilkah???

Kan cantik kalau kita bercakap macam nie :

“dak, kita kena senyum dengan pemimpin bila berjumpa dengan diorang”

“aku macam xambik peduli sangatlah nga kawan-kawan dalam organisasi nie,  xboleh macam nie aku kena ubah”

“mie, aku faham perasaan mu sebagai pemimpin, insyallah aku bantu selagi boleh”

“anak-anak buah kita thaqafah diorang, tarbiah diorang kebajikan diorang terjaga ke tak???”

Andailah semua orang mempersoalkan tanggungjawab masing-masing, bahagianya hidup, masing-masing akan berendah diri dan akan cuba untuk memahami orang lain.

Lepas itu siapa yang nak memahami kita, kalau kita memahami orang lain… ALLAH ka nada… Dia yang Maha Memahami, ada satu lagi kata-kata yang sangat terkesan untuk budak kongsikan.. iaitu… jeng3x

“cubalah sedaya upaya untuk memahami orang lain dan jangan sesekali berharap orang memahami kita”

Budak rasa nak makan choki-choki lah pulop, kena pergi beli jap, ok lah budak blah dulu… sebelum tu, mungkin contengan budak pada kali ini, berserabut sikit, sebab budak baru nak belajar bangun, sebelum merangkap slow-slow sekarang nak cuba bangun ngan dua kaki ini, doakan budak ye paling kurang nanti dapat berlari macam usain bolt pun dah ok... hehe.

No comments:

Post a Comment