Salam
Kebudak-budakan,
Menulis
dari melihat dan mendongak ke atas melihat orang dewasa berjuang… Hasilnya ini,
yang budak jumpai… Pertembungan dua corak pemikiran dalam satu rumah.
Old
guide dan young turk selalu digambarkan sebagai dua kelompok pemikiran yang
saling bertembung. Seakan-akan pertembungan ini menghasilkan hasil yang kurang
enak dan menimbulkan pelbagai konflik. Dalam satu sudut old guide defend mereka
punya pendapat. Dalam satu sudut young turk mengasak dan berusaha
mengetengahkan pandangan mereka. Selalu dilihat pertembungan ini membawa
coretan hitam dalam organisasi dan komuniti.
Budak
melihat pertembungan ini sebenarnya membawa kematangan dan keseimbangan dalam
pembawakan dan prinsip, seandainya dua pemikiran ini diletakkan pada masa dan
tempat yang sepatutnya [adil dalam berfikir]. Bagi budak, tidak boleh untuk
kita kesampingkan salah satu antara dua corak pemikiran ini. Namun, ianya harus
diurus dengan baik dan kena pada tempatnya.
Budak
melihat pemikiran old guide perlu ada dalam perkara-perkara yang berkaitan
dengan dasar, prinsip dan thawabit, qat’ie, tetap, manakala pemikiran young
turk perlu diwujudkan dalam perkara – perkara berkaitan dengan pelaksanaan, pendekatan,
dan mutaghayyirat.
Keberadaan
dua corak pemikiran ini secara semula jadi, sebenarnya telah memperagakan
kepada kita satu struktur semak dan imbang [check and balance] dalam sesebuah
organisasi, institusi, bahkan Negara. Malah menampakkan Thabat dan Murunah
[Tetap dan Fleksibel] Islam.
Namun,
sikap yang ada pada sesetengah pendokong pemikiran ini yang mungkin dipalit
dengan fanatisme, mengeruhkan keadaan yang jernih ini. Sebagai contoh, golongan
young turk melenting bila ada perwakilan pemuda yang mengkritik harakah daily
yang kelihatan cenderung kepada golongan young turk, dengan gelaran, usul yang
dangkal. Manakala golongan old guide pula turut melenting bila ada golongan
young turk mengkritik kepimpinan ulama’ yang di amalkan, dengan gelaran
golongan celaru fikrah.
So???
Permasalahan yang timbul bukan hadirnya kedua-dua corak pemikiran ini, namun
yang utama ialah, bagaimana menguruskan corak pemikiran yang sememangnya ada
dalam apa-apa gerakan sekali pun. Persoalan pengiktirafan dan penerimaan pada
old guide dan young turk yang berperanan pada skopnya [prinsip dan pendekatan]
mesti disedarkan.
Kerisauan
oleh old guide dan keberanian oleh young turk, telah menimbulkan satu titik
kesederhanaan ditengah-tengah antara keduanya. Hinggakan rakyat kebanyakan
dapat mengikuti dan menerima titik kesederhanaan tersebut, berbanding titik
yang dibawa oleh old guide dan young turk, Malah dua corak pemikiran ini juga
akan bersetuju pada titik kesederhanaan ini tanpa mengadaikan prisip dan lebih
berinovasi dalam mengupayakan pendekatan.
Tiada
apa yang perlu diperbesarkan, dan tiada gunanya penglabelan yang pelbagai,
kerana kepelbagaian itu merupakan karamah insaniah yang diberikan Tuhan. Selalu
berbincang dan jauhkan sangkaan, serta iktiraf peranan sesame kita.
Budak
masih mahu mengenali pemikiran dua kelompok ini yang sememangnya ada di
mana-mana, kampong, kampus, Bandar, organisasi, institusi, hatta dalam parti
politik dan Negara.
Sehingga
kini budak mahu kedua-dua pemikiran ini berada dalam jiwa budak seakan-akan
adanya jiwa Sheikh Shamsuddin Al-Wali dan jiwa Muhammad Al-Fateh. Combinasi dua
jiwa ini, merekahkan benteng kota konstatinopel sekaligus meruntuhkan benteng
canggihnya.
Carilah
dua jiwa ini dalam diri kita, carilah Sheikh Shamsuddin Al-Wali dan juga
Muhammad Al-Fateh. Sekiranya ada satu sahaja, carilah teman yang berbeza jiwanya
dengan kita.
Salam
keamanan dan keharmonian dari budak hingusan.
Sebenarnya pendekatan "i'tidal" adalah terbaik...manakala "ifrat" mahupun "tafrit" telah byk membawa kemusnahan dan ketidakseimbagan....
ReplyDeletePenulisan yg baik.. =)